do kasy suma: 0,00 zł

Infolinia 73 014 84 69

pn - pt 9:00 - 15:00

wyszukiwarka zaawansowana
Czy pijesz wystarczająco? 0
Czy pijesz wystarczająco?

Od Bałtyku po Tatry powróciła piękna, letnia pogoda. Ciepło, grzeje słońce, uprawiamy sporty, wylegujemy się na plaży lub spacerujemy po górach oraz innych zakątkach Polski i Świata. Czy przy tym wszystkim pamiętamy i dbamy o nasz organizm, o nasze zdrowie i dobre samopoczucie? Chodzi o odpowiednie nawodnienie organizmu. Czy wystarczająco dużo pijemy wody ale nie tylko o samo picie wody chodzi ważne jest również to co jemy. Owoce, warzywa, zupy, kawa, herbata to także źródło, które dostarcza naszemu organizmowi wodę. Lista dolegliwość wynikających z odwodnienia jest bardzo długa. Należą do niej. Nagłe spadki ciśnienia, zawroty głowy a nawet otyłość. Lekarze i dietetycy od lat wbijają nam do głowy o tym aby pić 2-3 litry wody dziennie to jednak dalej zdarza się, że o tym zapominamy.

 

Kogo dotyczy problem odwodnienia?

Odwodnić może się każdy. Można utracić dużo wody w czasie upałów czy choroby. Odwodnienie najgroźniejsze jest w przypadku dzieci i seniorów. Dzieci tracą wodę bardzo szybko. Ciało dziecka zawiera procentowo więcej wody niż ciało dorosłego. W przypadku seniorów problem leży zazwyczaj w tym iż starsi ludzie mogą mieć zaburzone odczuwanie pragnienia, przyjmują leki, które często mają również działanie moczopędne np. środki na nadciśnienie.

Pij dużo, czyli ile?

Specjaliści podają, że na każdy kilogram ciała powinno się wypić 30 ml wody. Jeśli jednak waga ciała przekracza 85 kg to ilość tą należy zwiększyć do 35 ml. Czyli osoba warząca 70 kg powinna wypijać na dobę około 2,1 litra wody. Jeśli są upały lub mamy gorączkę, ilość dobowej ilości wody należy zwiększyć o 0,5 litra, W czasie choroby rotawirusowej należy wypić pół szklanki małymi łyczkami po każdej wizycie w toalecie. Kiedy mamy problem z odczuwaniem pragnienia to postawmy w pobliżu w widocznym dla nas miejscu dzbanek filtrujący wodę lub butelkę z filtrem tak aby przypominały nam o konieczności napicia się wody.

Jakie są objawy odwodnienia?

Często objawy odwodniania przypisujemy innym przyczynom i je lekceważymy. W łagodnym stadium odwodnienia gdy ubytek wody stanowi 2-3% możemy odczuwać spadek koncentracji, zmęczenie, senność, słaby ból głowy. Kiedy poczujesz taki dyskomfort w swoim samopoczuciu, sięgnij po szklankę wody, pij małymi łyczkami. Gdy dolegliwości ustąpią mamy odpowiedź czym były spowodowane. Drugie stadium odwodnienia kiedy ubytek wody przekracza 5% daje już bardzo wyraźne objawy. Spadek masy ciała, utrata elastyczności skóry - gdy chwycimy fałd skóry na grzbiecie wróci ona do pierwotnego kształtu dopiero po chwili. Kolejny objaw to zapadnięte, podkrążone oczy, często bez łez, suchość w ustach i zwiększone pragnienie. Człowiek jest niespokojny rozdrażniony, rozkojarzony i zmęczony. Mogą również wystąpić nudności i spadek ciśnienia krwi. Należy wówczas natychmiast zacząć przyjmować płyny. Do wody najlepiej dodać elektrolity apteczne, które uzupełniają nie tylko wodę ale także utracone pierwiastki: sód, potas, magnez, wapń. Trzecie stadium odwodnienia kiedy utrata wody przekracza 10%  jest to już bezpośrednie zagrożenie życia, oprócz wcześniej wymienionych dolegliwości dochodzi utrata przytomności, drgawki i niewydolność narządów wewnętrznych. W takim wypadku koniczne jest wezwanie pogotowia i nawodnienie przez kroplówkę.

Pamiętajmy o piciu wody, wodę w łatwy sposób możemy filtrować za pomocą dzbanków filtrujących w butelkach z filtrem, korzystając z baterii kranowych z filtrem, domowych stacji uzdatniania, filtrów podzlewowych, systemów odwróconej osmozy itp. Oferta sklepu Aquamelior jest bardzo bogata w akcesoria do filtracji wody.

 

Dodaj komentarz:

Komentarze do wpisu (0)

Tagi
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl